Løsningen fra Norconsult Digital innebærer at vedtatte plankart fra norske kommuner samles i én sentral PostGIS-database. Her synkroniseres data automatisk, slik at reguleringsplaner, kommuneplaner og kommunedelplaner alltid er oppdatert og samlet på ett sted. Sentralt i løsningen er et selvbetjent administrasjonsverktøy, der kommunene konfigurerer synkroniseringen av sine plandata. Verktøyet har et API for lagring av tilkoblingsinformasjon og det sender e-postvarsler dersom synkroniseringen stopper, noe som gir god oversikt og rask feilhåndtering.
Den landsdekkende kartbasen blir en robust kilde for ulike karttjenester og gir enkel tilgang til plandata og planstatus for bruk i bygge- og plansaksbehandling. Dette er viktig for både forslagstiller, ansvarlig søker og i kommunenes saksbehandle etter plan- og bygningsloven, og det gir økt transparens og datakvalitet.
I perioden frem mot 2026 skal Norconsult Digital samarbeide tett med DiBK, KS og kommunene for å sikre smidig overgang fra NAP til den nye skyløsningen. Kommunene inviteres til å gi innspill og delta i pilotprosjekter, slik at løsningen dekker behovene i overgangsfasen og danner grunnlag for fremtidens plandatainfrastruktur i Norge.

Tor Olav Almås
Fagekspert
Kontakt oss
